Tuesday, February 26, 2013

OPI - Just Spotted The Lizard swatch

This and the other dupes has been seen everywhere for quite a while now but this is the first time it's been seen here at my blog. I'm talking about the Peridot dupe; OPI - Just Spotted The Lizard.

This is (I think three coats, could be two) over a black creme. Unnecessary to have the black, partly because it would cover alone and  partly because I've heard that layering duochromes over black sometime can diminish the duochrome effect. However some time black also enhances the effect and that was what I was going for here. I don't think that the black did anything particular in this case though.
I must say I was a bit disappointed at first, in sun and most lights the duochrome effect was rather weak and my nails mostly looked pale golden. However on a cloudy summer day I was able to capture the effects. Above you see how it shifts from gold to brown. Below the gold is going towards a greenish gold.
And below towards green, almost blue. This is probably my favorite one since the full duochrome spectra shows, from the tips, brown to gold, gold to green/blueish.

 Above is how the polish looks mostly, like a pale gold shimmer.

Above I've also included a photo of it in direct sun. No duochrome effect but the polish really comes alive and gets sparkling and the shade warmer which was a nice surprise for me. :)

Hope your eyes didn't die by seeing this again and hope you'll continuing having a nice Thursday. :)

20 comments:

  1. Det är finare nu än när hypen var som störst ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm, jag har inte tänkt på det så men du kanske har rätt och jag har ju inte tröttnat på dem än, tvärtom. :)

      Delete
  2. Åh jag håller helt med Linda ovan! Har blivit en av mina favoriter bland de duokroma trots att den duokroma effekten är ganska diskret.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va kul, Guldfärgen lite blek och inte gul vilket gör att den passar alla hudfärger, + i kombination att det händer lite mer än bara "guld" utan ibland i vissa ljus kan det se skitsnyggt ut, men det bruna och gröna till guldet.

      Delete
  3. Replies
    1. Ja visst är den! Inte alls fel att ha iaf en dupe till Peridot. Jag har ju inte originalet så har denna och CG's.

      Delete
  4. Jag håller också med Linda, nu när hypen har lagt sig och man inte ser det överallt känns det plötsligt mycket roligare och finare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag börjar också på att hålla med. Nog skaffade jag under hypen men bar dem inte just då eftersom det blev så mättat. Nu däremot blir jag mer sugen. :)

      Delete
  5. Jag fastnade aldrig för JSTL. Jämfört med många av de andra dupesen så är den väldigt tunn i formulan och krävde betydligt fler lager.
    Nu är jag ju en sucker för alla lack i just denna kategorin så jag kan inte ogilla det direkt men jag har andra favvisar i kategorin;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har faktiskt bara prövat JSTL men har även CG-RAR. Har hört att den har bättre opacitet. Självklart blir det som du säger att även om de är fina så är ju givetvis den med bäst opacitet som är bäst eftersom de färgmässigt är närmast identiska (vad jag vet iaf). :)

      Delete
  6. Det här är fint men kände precis som Lela att jag inte riktigt fastnade för det här lacket. Har några andra dupes och det räcker faktiskt för mig :P Just nu i alla fall ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man kanske inte behöver alla dupeer av Peridot. Själv har jag denna och China Glaze's och kommer väl i nuläget inte köpa ytterligare ett märkes variant såvida det eventuella märket skiljer sig så jag måste ha det därför. :)

      Delete
  7. Oh, denna står ju med på min måste ha lista :) Ska försöka få tag på ett minikit från spiderman kollektionen :) Är inte mycke för varken metallic eller mörkare toner etc men denna är bara för underbar, blir ju inte sämre av namnet heller haha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med att du borde skaffa! ;) Och ja, håller helt med på namnet, inte ens nämnt det i hel inlägget. Namnet är ju underbart! :D

      Delete
  8. Just det här lacket är faktiskt längst ner på min lista av Peridot-dupes, men fint är det ju förstås ändå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag har förstått att många har det långt ned, skirheten antar jag?! Men fint är det ju som du säger. Själva peridot-konceptet är ju väldigt fint. Sen med många dupes är det ju nästan omöjligt att inte få favoriter bland duperna eftersom de inte kommer från samma hink (inte alla iaf). Detta är det enda jag testat men ska testa mitt CG -RAR också och se vad jag tycker om den. :)

      Delete
  9. Har haft svårt för den här, men på dina bilder är den faktiskt riktigt fin!
    Du har fått till riktigt snygga bilder på den!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror jag bar den i 5 dagar och hatade den i tre av de dagarna. Inser i efterhand att det var fel ljus i tre dagar innan det blev rätt mulenhet ute så jag fick vettiga bilder på den. Det jag menar är att det finns ju mer duochroma lack som skiftar betydligt mer och i fler ljus så kn förstå att du haft svårt för den.

      Delete
  10. Åh vad tjusigt det här är, köpte nästan detta men har redan en dupe! Är glad över att jag har Peridot :-) Ska lacka med det igen, så fint!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, för många duper är kanske onödigt, och du har ju dessutom det äkta! :D Har dessutom förstått att detta inte är den bästa dupen av alla, så ska man ha dupeer så ska man visst ha en annan av dem. :)

      Delete

I love when you comment my posts even if it's just a simple hello. To simplify I will answer the comments in the post you wrote them in. I'll answer all comments so please check back if you want. :) Have a nice day!
Spam will be deleted.